Tанк „Панцер 4“ с двигател „Майбах“ може да бъде видян вече на големия плац в Националния военен университет „Васил Левски“. Машината, която е немско производство, е монтирана до официалната трибуна и стои редом до още един възстановен танк - Т-34, който пък е руски модел.
Две години е продължила реставрацията на „Панцер 4“ и по възстановяването на танка са работили гл. ас. инж. Иван Георгиев, който води лекции по устройство и експлоатация на бойни машини в катедра „Управление на ресурси и технологии“ във факултет „Логистика и технологии“ и майор Георги Мадаров от отделение „Логистика“ във Военния университет. Неотлъчно до тях двамата през цялото време са били и всички курсанти от специализация „Танкова и автомобилна техника“.
„Машините от този тип са произвеждани в Германия в различни модификации в периода 1937-1945 г. Първите три танка са получени в Царство България на 5 май 1943 г. Общо до края на март 1944 г. са доставени 97 танка от модификациите Ausf.G и Ausf.H. Със заповед, през 1943 г. Бронираният полк става Бронирана бригада. Танковете са участвали в състава на Трети украински фронт. В резултат на Нишката операция е унищожена изтеглящата се колона на 7-ма SS доброволческа планинска дивизия „Принц Ойген“. Танковете вземат участие в Дравската отбранителна операция и Мурската настъпателна операция“, разказва част от историята, свързана с танка гл. ас. д-р инж. Иван Георгиев. След това уточнява, че през 1948 г. тези танкове са снети от въоръжение, но през 50-години все още са използвани за обучение на механик-водачи, след което са вкопани като дълговременни огневи съоръжения по границата с Турция като част от отбранителната линия „Крали Марко“. След развалянето ѝ голяма част от експонатите са прибрани в „Музей на бойната слава“ в Ямбол. От там е и корпусът на танк „Панцер 4“, който НВУ вече притежава.
Инициативата за това е на началника на Националния военен университет бригаден генерал Иван Маламов. След успешните му преговори с музея в Ямбол, НВУ получава корпуса на танка „Панцер 4“ и две години по-късно външният му вид е възстановен точно, както е възстановен и външният вид на танка Т-34. И двете машини са стационарни експонати, които няма да бъдат пуснати в движение.
„Работата по танка ни отне толкова време, защото корпусът пристигна без вериги, имаше липсващи колела по ходовата част, странични предавания, люкове, командирски купол, дулен спирач и други. Имаше липсващи колела по ходовата част, странични предавания, работихме по корпуса и по купола, където също липсваха елементи“, обяснява преподавателят.
Когато всички елементи били набавени, той и курсантите, започнали да монтират, а майор Мадаров да премахва ръждата по цялата машина.
„С мен работиха курсантите, които изучават специализацията „Танкова и автомобилна техника“ - от първи до пети курс. Това бяха за тях практически занятия по ремонт на бронетанкова техника и съм убеден, че им беше полезно, защото видяха тънкостите по монтажа и демонтажа на различните възли и агрегати“, категоричен е гл.ас. инж. Иван Георгиев.