Доктор хонорис кауза

 
2009 година - Професор д.ф.н. Волфганг Зухаровски

 

В НВУ за пръв път бе извършена тържествена церемония по присъждане на почетно звание „Доктор хонорис кауза”. Професор доктор на философските науки Волфганг Зухаровски от Университета в Рощок, Германия бе обявен за почетен доктор на НВУ “Васил Левски”.
Професор  Волфганг Зухаровски получи титлата за дългогодишното му академично сътрудничество с университета и приноса му в развитието на лингвистиката и комуникативните науки. Той е научен ръководител на докторант от НВУ в Университета в Рощок. От 1998 год. има ежегодни посещения във военния университет по програма Еразъм - мобилност на преподавателския състав, като изнася цикъл от лекции пред курсанти, офицерски курсове и студенти. Участвал е три пъти в научни конференции на НВУ „Васил Левски”.
Професор  Волфганг Зухаровски е световно известен учен в областта на линвистиката и когнитивните науки, има издадени 14 монографии и множество публикации. Понастоящем е професор и ръководител на катедра по “Комуникативни науки” в областта на езиковата комуникация и проблеми в комуникацията в Университет Росток и професор в Университет “Лудвиг Максимилиан” в Мюнхен в областта “Училище и комуникация”.
 
 
Биографични данни
 
Професор, дфн Волфганг Зухаровски, учен в областа на лингвистиката и комуникативните науки, роден в гр. Кил, Шлезвиг-Холщаин, ФР Германия на 28.12.1945
 
Образование
  • 1967-1971 завършва философия, психология, теология, медиевистика (история на средните векове) и немска филология в Университет „Лудвиг Максимилиан” в гр. Мюнхен
  • 1974 дисертационен труд в областта на медиевистиката, компаратистика и психология към Философския факултет на Университет „Лудвиг Максимилиан” в гр. Мюнхен
  • 1987 хабилитационен труд в областта на лингвистиката - в направление лексикология и семантика, също и комуникация и нейната симулация към Факултет по езикознание и литературознание в Университет Айхщет
 
Преподавателска дейност
  • асистент в Мюнхен и Кил
  • преподавател в Айхщет по лингвистика на немския език и сравнително езикознание
  • професор в Кил и Рощок по немски език и дидактика
  • заемал длъжностите Ръководител на катедра по германистика, Декан на Философския факултет, Заместник-декан на Философския факултет, изпълняващ длъжността Ректор
  • понастоящем професор и ръководител на катедра по Комуникативни науки в областта на езиковата комуникация и проблеми в комуникацията в Университет Росток и професор в Университет „Лудвиг Максимилиан” в Мюнхен в областта „Училище и комуникация”
 
Научни области:
  • Език и когнитивни науки
  • Комуникация и образование
  • Проблеми в комуникацията
  • Кохерентност и комуникация
Изследователски проекти:
Ръководител на проекти:
  • „Комуникация в училище (конфликти по време на занятия)” 1982-1984
  • „Симулация на комуникацията в ежедневието” 1984-1986
  • „Комуникация и интеграция в училище” към Министерство на културата и образованието на Шлезвиг-Холщаин  1986-1990
  • „Проблеми в комуникацията при сътрудничество между различните видове училища” към Министерство на културата и образованието на Бавария 1991-1996
  • „Писането в науката” 1998-2000
  • „Учебните планове и новите медии” 1998-2002
  • „SHIPCOM – техника и комуникация в корабостроенето” 2002-2005
  • Обучение на преподаватели за преподаване на основни умния – 2003-2005
  •  QUALISHIP – проблеми в комуникацията в корабостроенето 2006-2009
 
Научна дейност:
 
Световно известен учен в областта на линвистиката и когнитивните науки.
14 монографии и множество публикации
 
Избрани публикации:
Език и когнитивност
Прпоблемни полета в лингвистичната прагматика
Редът на стандарта и диференцране на дискурса
 
Kommunikationsberatung und -training. Herausgegeben mit Reinhart Fiehler. Opladen Westdeutscher Verlag 1992
Diskursforschung und Modelle von Kommunikationstraining. Fiehler/Sucharowski (Hrsg.): Kommunikationsberatung und -training. Opladen Westdeutscher Verlag. 1992, 24-35.
Kompetenzerweiterung und -transfers - ein Kommunikationsproblem. Fiehler/Sucharowski (Hrsg.): Kommunikationsberatung und -training. Opladen Westdeutscher Verlag 1992, 173-183.
Problemfelder einer linguistischen Pragmatik. Roderer Regensburg 1993
Sprache und Kognition. Opladen Westdeutscher Verlag 1996 (298 S.)
Phänomene des Körperbezugs bei der Konzeptualisierung von Bedeutungen. Methodologische Aspekte der Semantikforschung. I. Pohl (Hrsg.). Frankfurt/M. Lang 1997, 223-238.
"Gespräche in Schule, Hochschule und Ausbildung" Gesprächsforschung. Hrsg. v. Brinker u. a. Ein Internationales Handbuch zeigenössischer Forschung. Walter de Gruyter Berlin 2001
"Gesprächsanalyse in der Pädagogik" In: Gesprächsforschung. Hrsg.v. Brinker,
u. a. Ein Internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Walter de Gruyter
Berlin 2001
"Sprachliche Verfahren kommunikativer Raum-(Re-)Konstruktion". Prozesse der Bedeutungskonstitution. Hrsg. v. Inge Pohl. Lang Frankfurt a. M. 2002, 77-92.
Sinnkonstitution und alltägliches Argumentieren - Vorüberlegungen zu einer Argumentationssemantik.
Semantische Aspekte öffentlicher Kommunikation. Hrsg. v. Inge Pohl. Lang Frankfurt a. M. (2003), 469-489.
Verstehen ohne Verständigung. Zum semantischen Problem institutionaler Kommunikation und seiner
Konsequenzen für die Implementierung pädagogischer Innovation. In: Wege zur Partizipation. Förderung an der Schnittstelle von Lernen und Verhalten. Hrsg. v. Wittrock, Manfred / Lütgenau, Bernd. Verlag Carl von Ossietzky Universität (2004), 27-36.
Sprache, Bilder, Texte - Vorüberlegungen zu einer integrierten Theorie des Gebrauchs von Bild und Text. In: Das Bild und die neuen Medien. Hrsg. v. Papay, Gyula. Rostock 2004, (21 S.)
Kommunikation scheitert an sich selbst. Skizze zu einer individualisierten Kommunikationstheorie.
In: Wittrock, Manfred (Hrsg.): Integration, Inklusion und pädgogische Konzepte.Kohlhammer Verlag Stuttgart (2005), (20 S.)
Schule als sozialer Raum –Kooperation durch Kommunikation im Umfeld von Sonder- und Regelschule. In: Sonderpädagogische Forschung für die Praxis. Hrsg. V. Yvonne Adler u.a. Rostock Universitätsdruckerei, (2005), 5-33.
 
Kommunikation - das Generieren kohärenter Relationen?
In: Linguistik international. Festschrift für Heinrich Weber. (Hrsg. v.) Kürschner, Wilfried & Heinrich Weber, Niemeyer Tübingen (2006), 485-498.
 
Kommunizierbarkeit pädagogischer Aussagen im Raum Schule - Innovationserwartungen im „luftleeren Raum“
In: Hansel, Toni (Hrsg.) Perspektiven innerer Erneuerung und Entwicklung von Schule. Aktuelle Impulse aus der Nach-Pisa-Debatte. Centraurus Herbholzheim (2006), 162-173.
 
Probleme des Verstehens kommunikativen Handelns bei mentaler Beeinträchtigung – Semantik der Gegenständlichkeit und eine sie begleitende Pragmatik.
 In: Pohl, Inge (Hr.): Semantik und Pragmatik – Schnittstellen. Lang Frankfurt a.M. (2008), 629-648. 
 
Simulation – ein Instrument der Dialogforschung.
In: Hässel, Egon/ Cap Clemens H. (Hr.): Nodellierung und Simulation – Techniken und gesellschaftliche Implikation. Universität Rostock IuK (2008): 27-44.
 
/ Schwennigcke, Bastian: Partizipation. Lesen im sozialen Raum.
Vorstudien zur theoretischen und methodischen Orientierung im Feld der Alterskommunikation. Universität Rostock Rostock (2008) (170 S.)
 
Lesen als Teil eines kommunikativen Raumes. In: Bachmann-Stein, Andrea / Merten, Stephan / Roth, Christine (Hr.): Perspektiven auf Wort, Satz und Text. Semantisierungsprozesse auf unterschiedlichen Ebenen des Sprachsystems. Trier Wissenschaftlicher Verlag Trier (2009), 259-272.
 
Die Normierbarkeit von Kommunikation.
In: Henn-Memesheimer, Beate/ Frantz, Joachim (Hr.): Die Ordnung des Standard und die Differenzierung der Diskurse. Akten des 41. Linguistischen Kolloquiums in Mannheim 2006. Frankfurt a. M.: Peter Lang. 2009, 301-310.
 
Съвместна дейност с НВУ „Васил Левски”:
  • 1998 – Договор за сътрудничество между НВУ „В. Левски” и Университет Росток
  • от 1998 год. ежегодни посещения по програма Еразъм - мобилност на преподавателския състав – цикъл лекции с курсанти, офицерски курсове и студенти
  • участвал 3 пъти в Научни конференции на НВУ „В. Левски”
  • 2007 год. – пленарен доклад на Юбилейна научна конференция на НВУ „В. Левски” чрез видео-конферентна връзка на тема „Култура на знанието”
  • Научен ръководител на докторант от НВУ в Университет Росток

 

Назад